Wynajmując luksusowy katamaran, wiesz, że musisz liczyć się z różnymi kosztami. Ważne jednak żeby wiedzieć co to są za koszty, czego dotyczą, czy są stałe czy zmienne.
W artykule wyjaśniam czym jest podstawowa opłata czarterowa za jacht, co obejmuje i jak może się różnić. Dodatkowo oprócz dowiesz się co to APA (Advance Provisioning Allowance) i jakie są rodzaje umów.
Oprócz opłaty za wynajem jachtu są jeszcze inne, które składają się na ostateczną cenę. Czasem zależy to od armatora jachtu, a czasem od kraju, w którym kraju zamierzasz taki katamaran wyczarterować.
Ceny wynajmu katamaranów luksusowych dzielą się na dwa sezony: High season (wysoki sezon) i Low season (niski sezon).
Wysoki sezon odnosi się do najpopularniejszych tygodni w roku w danym rejonie. Na Karaibach jest to np. czas naszej zimy, a na Morzu Śródziemnym to pełnia lata.
Rezerwację w wysokim sezonie trzeba planować z bardzo dużym wyprzedzeniem, zwłaszcza jeżeli zależy Ci na konkretnym jachcie, ilości osób, które chcesz wziąć ze sobą czy udogodnieniach, na których bardzo Ci zależy.
Czas poza sezonem odnosi się do każdej pory, która nie jest sezonem wysokim (high). Jeżeli nie lubisz tłumów w portach, na kotwicowiskach czy w miastach i miasteczkach, a do tego nie obliguje Cię szkoła dzieci, to wybierz się na wakacje poza największym natężeniem turystycznym.
High season, to również wyższe koszty czarterów i opłat z nimi związanych. Mogą być nawet o 15 do 30 procent wyższe od cen poza sezonem. Przed lub po sezonie wysokim pogoda nie zmienia się gwałtownie, więc dalej możesz cieszyć się słońcem i ciepłą wodą w morzu.
Podstawowa opłata czarterowa w istocie odnosi się do kosztu wynajmu katamaranu z załogą.
W tropikach (Karaiby, Seszele), koszt wynajmu to koszt all inclusive i zawiera w sobie koszty wyżywienia i koszty eksploatacyjne jachtu (paliwo, opłaty za postoje).
W Europie koszty wynajmu dotyczą samego jachtu z załogą, a dodatkowe koszty (APA) są związane z wyżywieniem, postojami i kosztami eksploatacyjnymi. Koszty te mogą być podawane w % ceny czarteru lub w konkretnej kwocie.
Cena za wynajem katamaranu różni się oczywiście w przypadku Low czy High season. Żeby nie było za łatwo, to w sezonie niskim są wydarzenia, które windują cenę w górę np. Festiwal jachtowy w Cannes, regaty o Puchar Ameryki czy Rolex’a.
Innym ważnym czynnikiem wpływającym na cenę jest wyposażenie jachtu. Taki sam model jachtu może różnić się ceną ze względu np. na ilość tzw. water toys, czyli wszelkiego sprzętu do zabaw w wodzie, na wodzie i pod wodą (SUP, Seaboo, skutery wodne itp.).
To jaki rodzaj umowy czarterowej dostaniesz do podpisania zależy w dużej mierze od tego, w którym miejscu na świecie zamierzasz wynająć jacht.
Najbardziej znanym rodzajem umów stosowanym w przypadku czarterów na Morzu Śródziemnym są kontrakty MYBA (Mediterranean Yacht Brokers Association).
Umowy MYBA zawierają podstawową kwotę wynajmu plus wydatki, czyli opłaty za paliwo, żywność, napoje itp. określone jako APA, o której wspominałam, a którą opiszę dalej.
W tropikach obowiązują zazwyczaj umowy „all-inclusive” i w sumie tylko na Karaibach są bardziej ujednolicone jako CTI (Caribbean Terms Inclusive) lub SCT (Standard Caribbean Terms).
Warunki umowy wynajmu jachtu luksusowego w tropikach obejmują zazwyczaj trzy posiłki dziennie oraz 4 godziny rejsu dziennie (dotyczy pływania na silniku) co jest wliczone w podstawową opłatę czarterową.
Oprócz powszechnie używanych umów MYBA i CTI lub SCT, istnieją również rzadziej używane kontrakty, tj. standardowe umowy wschodniośródziemnomorskie (SEMT) i umowy greckie (GI). Poza tym każdy armator może używać swoich własnych umów.
Przed czarterem Czarterujący wpłaca kapitanowi rodzaj zaliczki na poczet kosztów zaopatrzenia, paliwa, opłat itp. Wszystkim zajmuje się kapitan i jego załoga. Kapitan prowadzi rozliczenie wydatków. Jeżeli w czasie rejsu nie wyda wszystkiego, to resztę zwraca klientowi, jeżeli natomiast wydatki przekroczą wpłaconą sumę z uwagi na większe wymagania gości i zakupy, to kapitan zwraca się do klienta z prośbą o dopłatę. Więcej o APA TUTAJ
Na koniec rejsu przyjęte jest, że załoga dostaje napiwek. Ok. 5-15% ceny czarteru.
Koszty paliwa nie dotyczą tylko tego co zużyje jacht płynąc na silniku (ważne są odległości i prędkość), ale jest to również paliwo m. in. do skuterów wodnych. Poza tym generatory produkujące energię elektryczną na jachcie również zasilane są paliwem. A z generatorów korzysta klimatyzacja jeżeli jest potrzeba jej używania.
Opłaty za postoje mogą wahać się od bardzo małych do dużych kwot i są zależne od lokalizacji, niskiego czy wysokiego sezonu i tego, czy stajesz w danym porcie podczas ważnych imprez, które się tam odbywają.
Koszty ubezpieczenia nie są bezpośrednio związane z kosztami czarteru, ale zdecydowanie warto pamiętać o ubezpieczeniu kosztów leczenia, NNW czy kosztów rezygnacji.
Każdy katamaran dostępny w czarterze luksusowym, jest jedyny i niepowtarzalny. Katamarany zarządzane są przez firmę, ale często właścicielem takiego jachtu jest kto inny niż firma zarządzająca. Dlatego warunki czarteru poszczególnych katamaranów mogą się różnić, mimo że np. mają miejsce w tym samym kraju.
Zajmując się czarterami od kilkunastu lat, widzimy ile trosk i kłopotów zdejmuje z Czarterującego czarter jachtu luksusowego z załogą. O ilu rzeczach nie musi taka osoba wiedzieć czy pamiętać, ponieważ pieczę nad nimi ma kapitan prowadzący i załoga.