Przygotowując propozycję czarteru katamaranu z załogą posługujemy się m.in. terminem APA (ang. advance provisioning allowance). Zazwyczaj wyrażane jest kwotowo lub procentowo do ceny czarteru (między 20-35%).
Czarter jachtu z załogą odbywa się zazwyczaj (nie zawsze) na warunkach MYBA*. Warunki tego kontraktu (ale też innych) przewidują, że APA wpłacane jest przed czarterem i jest oddzielne od opłaty za czarter lub opłaty rezerwacyjnej, ale zależy często od jej wysokości (gdy wyrażone jest procentowo).
Kwota APA służy do pokrycia wydatków poniesionych w trakcie czarteru. Należą do nich paliwo do jachtu, jedzenie, napoje, opłaty za cumowanie, opłaty wizowe, opłaty portowe, opłaty za wpłynięcie na teren parków narodowych, podatki i inne wydatki nieuwzględnione w opłacie za czarter.
Chodzi o to żeby w trakcie czarteru, czyli w trakcie Twojego wypoczynku, załoga czy kapitan nie biegali cały czas Ciebie i nie prosili co chwila o pieniądze. Bo trzeba zapłacić za postój, bo pomidory wyszły czy trzeba dokupić paliwa. O to ma Ciebie głowa nie boleć. Dlatego kwota APA jest mniej więcej oszacowana, wpłacana przed czarterem i z niej opłacane są na bieżąco wydatki i zakupy. Przyznasz, że to wygodne rozwiązanie, prawda? W przypadku anulowania czarteru APA podlega zwrotowi.
Kapitan jachtu jest odpowiedzialny za rozliczenie wszystkich wydatków APA podczas czarteru. Na koniec czarteru otrzymasz rozliczenie kosztów przedstawione w przejrzysty sposób.
Jeżeli koszty poniesione w trakcie czarteru są mniejsze niż APA, wówczas różnica zostanie Ci zwrócona po zakończeniu czarteru.
Jeżeli koszty poniesione w trakcie czarteru przekraczają kaucję APA, zobowiązujesz się do zapłacenia różnicy na koniec czarteru.
Na koniec rejsu przyjęte jest, że załoga dostaje napiwek. Ok. 5-15% ceny czarteru.
* MYBA to Światowe Stowarzyszenie Żeglarskie (Mediterranean Yacht Broker Association) , które odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę w branży czarteru jachtów luksusowych tzw. „superyachts”. Ściśle współpracuje z organizacjami rządowymi, strażą przybrzeżną, Międzynarodową Organizacją Morską, licencjonowanymi ubezpieczycielami morskimi, firmami ubezpieczeniowymi i prawnikami. Umowa charteru na warunkach MYBA była dopracowywana przez lata i zapewnia ujednolicony standard obsługi na całym świecie.
Współpracując z firmą MYBA, właściciele jachtów i czarterujący mogą korzystać z przyjętych zabezpieczeń i mieć pewność, że są reprezentowani przez doświadczonych profesjonalistów. Właściciele i Czarterujący powinni zawsze sprawdzić, czy współpracują z firmą MYBA, aby upewnić się, że mają odpowiednią ochronę.
Dziękuję serdecznie w imieniu sponsora i całej załogi za profesjonalne przygotowanie nam wszystkich formalności związanych z czarterem. Pana propozycja skorzystania z jachtu Dream B była trafiona w 10! Bardzo podobał nam się jacht i jego wyposażenie. Super załoga / 6 osób/ 3 mężczyzn / kapitan, mechanik, operator sprzętu/ i 3 panie / kucharz i 2 stewardesy/. Wszyscy niezwykle sympatyczni, uczynni a co najważniejsze profesjonaliści w tym co robili. Ani przez moment nie byliśmy skrępowani ich obecnością, a wszystkie nasze życzenia były natychmiast spełniane z nie znikającym uśmiechem na twarzy. Spędziliśmy wspaniały tydzień, przy pięknej pogodzie, obfitujący w wiele wrażeń.
Krzysztof